czwartek, 12 marca 2015

Eleonora i Park

Młodość to jeden z najpiękniejszych okresów w naszym życiu, otwieramy się na świat i nowe doświadczenia. Rodzice dają nam coraz więcej swobody i pozwalają samodzielnie podejmować niektóre decyzje. To właśnie wtedy większość z nas doświadcza pierwszych porywów serca, zauroczenia, a nawet miłości i zaczyna pakować własny bagaż doświadczeń. I mimo, że w tym czasie popełniamy błędy, smakujemy goryczy rozczarowania i przekonujemy się, że życie nie jest bajką, to ten okres wspominamy jako radosny i beztroski. Ale czy zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda życie nastolatków, którym ktoś odbiera to naturalne prawo do szczęścia u progu dorosłości?

Eleonora i Park to dwójka szesnastolatków, których drogi los splata pewnego sierpniowego poranka w szkolnym autobusie. Ona – nowa, z burzą wściekle rudych loków, nadwagą i w stroju przykuwającym uwagę. On – starający się wtopić w otoczenie wielbiciel komiksów i taekwondo. I choć pozornie więcej ich dzieli niż łączy, a pierwsze spotkanie prawie zakończyło się katastrofą, to wspólne podróże do szkoły i zainteresowania zbliżają ich do siebie. A z biegiem czasu pragną czegoś więcej. Ale czy mając tak niewiele lat ma się realne szanse na przeżycie wielkiej miłości?


Bohaterów powieści mimo, że na pierwszy rzut oka nie odstają od rówieśników, trudno zaliczyć do przeciętnych. Eleonora dźwiga pokaźny bagaż doświadczeń, a decyzje rodziców sprawiły, że jej życie nie jest usłane różami. Wbrew temu dziewczyna nie skarży się, nie rozczula nad sobą i dzielnie znosi swój los – nawet kpiny i przykre dowcipy koleżanek ze szkoły. Chłopak staje się dla niej odskocznią od smutnej rzeczywistości, a kradzione chwile wygraną na loterii. Dla Parka mimo niedoskonałości i pewnych dziwactw dziewczyna jest idealna i dla niej byłby w stanie zaryzykować swoją reputację oraz postawić się kumplom. Ale czy rzeczywiście rówieśnicy to jedyne przeszkody, z jakim przyjdzie zmierzyć się młodym w dążeniu do szczęścia?

''Eleonora i Park” to książka o dojrzewaniu, pierwszej miłości, zmaganiu się z przeciwnościami losu, brakiem akceptacji i konsekwencjami wyborów dorosłych, Dotykająca bardzo delikatnej materii i pokazująca, że młodzi ludzie mogą borykać się z poważnymi problemami i nie zawsze mają przystań, w której znajdują poczucie bezpieczeństwa, zaufanie i ciepło. Czasem życie układa się tak, że osoby, które powinny być największym wsparciem zawodzą najbardziej.

Autorka w bardzo ciekawy sposób podejmuje przedstawione w powieści problemy – nie szokuje, ale też nie dodaje szczypty cukru tam, gdzie czytelnik ma do czynienia z przykrymi sytuacjami, bądź przeżyciami. A to nie tylko dodaje wiarygodności, ale też ułatwia odbiorcy zrozumienie oraz zgłębienie podejmowanego tematu, a jednocześnie pobudza go do przemyśleń i refleksji.

Fabuła nie jest skomplikowana i naszpikowana zwrotami akcji. Pisarka w głównej mierze skupia się na portretach psychologicznych bohaterów i ich przeżyciach. Ukazuje życie obojga w sposób przekrojowy, nie zapominając o sytuacji rodzinnej, środowisku i przeszłości. Wydarzenia śledzimy „oczami” Eleonory i Parka, a dzięki temu zabiegowi niektóre epizody możemy zobaczyć z dwóch punktów widzenia. Autorka posługuje się prostym i przyjemnym w odbiorze stylem i nie potrzebuje wielu słów, aby wprowadzić czytelnika w odpowiedni nastrój.

Rainbow Rowell napisała poruszającą i zapadającą w pamięć historię o miłości, która przychodzi nieproszona i odmienia życie dwojga młodych ludzi. Nie ckliwą, a mimo to uderzającą w najbardziej wrażliwe struny. Odsłaniającą kurtynę, za którą kryje się ból i cierpienie tak wielkie, że uciekamy przed nim rezygnując z największego szczęścia. Polecam.

Cytat: "To była najmilsza rzecz jaką mogła sobie wyobrazić. To sprawiło, że chciała urodzić jego dzieci i oddać mu obie swoje nerki."

Ze strony wydawnictwa:

Eleonora… nie sposób jej nie zauważyć: rude włosy, dziwne ciuchy. Czyta mu przez ramię. Uważa Romea i Julię za bogate dzieciaki, które dostawały wszystko, co chciały. Najbardziej nie lubi weekendów, bo spędza je bez niego.

Park… Dobrze mu w czerni. Denerwuje się, gdy musi prowadzić samochód w obecności taty. Uwielbia imię Eleonory i nie skróciłby go ani o sylabę. Wie, która piosenka jej się spodoba, zanim ona zacznie jej słuchać. Śmieje się z jej dowcipów, zanim ona dotrze do puenty.

Oto tocząca się w ciągu jednego roku szkolnego opowieść o dwojgu szesnastolatkach urodzonych pod nieszczęśliwą gwiazdą – dość mądrych, by zdawać sobie sprawę, że pierwszej miłości prawie nigdy nie udaje się przetrwać, ale na tyle odważnych i zdesperowanych, by dać jej szansę.
 
Tytuł: Eleonora i Park
Autor: Rainbow Rowell
Wydawnictwo: Otwarte
Data wydania: 2015-03-18
Liczba stron:352
Za książkę dziękuję Wydawnictwu: Otwarte



26 komentarzy:

  1. Marzę o tej pozycji odkąd przeczytałam fragment dołączony do Losing Hope ;) Dziękuję Ci za recenzję, która mnie utwierdziła w przekonaniu, że 18 marca kliknę kup teraz ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie nawet mam chęć przeczytać, ostatnio coraz częściej sięgam ponownie po książki o nastolatkach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno nie pogardzę książką o dojrzewaniu. Zapisałam sobie jej tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jedna z moich ulubionych książek. Jest wspaniała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zainteresowałaś nie książką więc wpisuje na listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem zainteresowana tą książką i mam nadzieję, że uda mi się ją kiedyś poznać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Podpisuję się pod poleceniem :) Rowell przywróciła moją wiarę w obyczajowe Young Adult :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka pojawiła się na mojej liście zakupów, gdy tylko zobaczyłam ją w zapowiedziach. Po przeczytaniu Twojej recenzji mam na nią jeszcze większą ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chętnie przeczytam, już sama okładka jest dość intrygująca... niby taka niepozorna, ale coś w niej jest! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zarówno opis i okładka skutecznie zachęcają, zatem z pewnością sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo mnie zainteresowałaś tą pozycją, okładka raczej sugeruje coś lekkiego i nie treściwego, a tu taka zmiana.

    OdpowiedzUsuń
  12. Chyba nawet całkiem niezła ta książka, a przynajmniej jest szansa, że może mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Już nie mogę się jej doczekać! :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Moja pozycja "must have" :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Marzę o tej książce tak bardzo!

    OdpowiedzUsuń
  16. Początkowo ksiażka wydawała mi się romantyczną historyjką bez drugiego dna, ale uświadomiłaś mi, że wcale tak nie jest, a ja jestem w błędzie. Traz bardziej będe miała ją na uwadze.
    Tymczasem zapraszam Cię do mnie na nowy post tym razem co nieco o filmach :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak dla mnie jest to książka zagadka - nie czytałam, ale wszędzie widziałam wiele reklam i zachęcających fragmentów :3 Jestem ciekawa czy przypadnie mi do gustu ^^

    OdpowiedzUsuń
  18. Na pewno przeczytam tę książkę, nie mogę się doczekać aż trafi w moje ręce. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mimo bardzo zachęcającej recenzji ja mam jednak wrażenie, że pozycja zupełnie nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam tę książkę w oryginale, jakiś czas temu i byłam zachwycona, także czekam teraz na polską premierę, by móc przypomnieć sobie dlaczego tak okropnie spodobały mi się przygody Eleonory i Parka. ;)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  21. Jestem właśnie w trakcie czytanie i jak na razie bardzo mi się podoba!

    OdpowiedzUsuń
  22. To już kolejna recenzja, która utwierdza mnie w przekonaniu, że muszę tę książkę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Chętnie bym przeczytała :). Czytałam już "Fangirl" i była całkiem dobra (chociaż relacje pomiędzy bohaterami i kreacja bohaterów drugoplanowych, jak dla mnie, powinny być jeszcze trochę bardziej dopracowane).

    OdpowiedzUsuń