poniedziałek, 29 czerwca 2015

Tutaj nie wszystko jest takie, jakim się wydaje

Do książek skazanych na sukces i rekomendowanych przez gwiazdy czy gwiazdeczki ze szklanego ekranu podchodzę z pewną dozą rezerwy. I nie chodzi o to, że nie ufam wydawcy, czy polecającej osobistości, ale mam świadomość, że pierwszemu zależy na sprzedaży produktu, a drugi za ciepłe słowa otrzymuje niemałe honorarium. I choć w tym biznesie, jak w każdym chodzi o pieniądze, to nie każda książka warta jest swojej ceny, ale o tym czytelnik przekonuje się dopiero po konsumpcji. Sięgając po pierwszy tom bestsellerowej sagi C.J. Daugherty „Wybrani” miałam nadzieję na niezapomnianą przygodę, ale nie liczyłam, że jak Ewelina Lisowska wpadnę w „czarną dziurę”.

„Wybrani” to pierwszy tom serii Nocna Szkoła autorstwa C.J. Daugherty – amerykańskiej pisarki, która od tak wielu lat mieszka w Wielkiej Brytanii, że uważa się za Brytyjkę. Była reporterką kryminalną, pisarką polityczną, dziennikarzem śledczym i pracowała dla wielu amerykańskich gazet, m.in.: Dallas Morning News i Reuters.


Główną bohaterką powieści jest Allie Sheridan, która po zaginięciu brata zaczyna sprawiać poważne problemy wychowawcze, a ostatni wybryk skłonił rodziców do umieszczenia jej w szkole z internatem. Akademia Cimmeria nie jest jednak zwyczajną uczelnią, lecz elitarną placówką, w której obowiązują sztywne zasady, a uczniowie w większości pochodzą z bogatych i wpływowych rodzin. Ale czy w takim środowisku zagubiona i zbuntowana nastolatka będzie potrafiła odnaleźć się?

Allie szybko aklimatyzuje się w nowym miejscu, ba, nawet udaje się jej zawrzeć przyjaźnie i narobić sobie wrogów. Pojawia się również on, a w zasadzie oni, ponieważ autorka uznała, że wątek romantyczny powinien wpisywać się w aktualne trendy. Na szczęście uczucia i miłosne perypetie bohaterów zostały ograniczone do minimum, a na pierwszy plan wysuwa się intryga znacznie ciekawsza, mroczniejsza i wywołująca dreszcz emocji.

W Akademii dzieje się coś dziwnego, a nieokreślone zło czai się w zaułkach. Niepokój dodatkowo potęguje fakt, że nowa uczennica nie jest wtajemniczana we wszystkie sprawy, lecz zbywana zdawkowymi odpowiedziami, niedopowiedzeniami i zasłanianiem się niemożnością udzielenia jej informacji. Otrzymuje również sprzeczne komunikaty, które świadczą, że ktoś ją okłamuje i robi wszystko, by nie zdradzić swoich prawdziwych zamiarów i motywacji. A kiedy dochodzi do brutalnego mordu na jednej z uczennic, Allie przekonuje się, że to nie jest zabawa, lecz gra o wysoką stawkę. Ale czy wystarczy jej determinacji, by odkryć prawdę i czy jest przygotowana na niespodzianki, jakie szykuje jej los?

Autorka wykreowała ciekawy świat i osadziła go na solidnych fundamentach. Stworzyła szkołę rodem z poprzedniej epoki i wysłała do niej ówczesną młodzież, z jednej strony mocno ją ograniczając, a z drugiej otwierając przed nią niecodzienne możliwości. Powołała do życia postacie z charakterem i w interesujący sposób splotła ich losy. Oparła fabułę na ciekawym pomyśle, którego potencjał daje duże możliwości w kreacji losów bohaterów. Nie naszpikowała fabuły zbędnymi detalami, ale też zadbała, aby na każdym etapie lektury czytelnik otrzymał niezbędne informacje. I mimo, że tempo akcji jest miarowe, na brak wrażeń i zaskakujących wypadków trudno narzekać. Dzieje się dużo, a trudne chwile przeplatają się z przyjemniejszymi momentami tworząc sinusoidę doznań. Dodatkowym atutem książki jest mroczny klimat i atmosfera grozy, które towarzyszą odbiorcy praktycznie od pierwszych stron.

W moim odczuciu „Wybrani” są niezłym początkiem serii pozwalającym żywić nadzieję na więcej intrygujących wrażeń. Autorka w sprytny sposób pozostawia czytelnika z niedosytem i mnóstwem pytań bez odpowiedzi. Bo choć wiele się wyjaśnia, to mnóstwo zagadek pozostaje nierozwiązanych, a i zachowanie niektórych bohaterów budzi wiele wątpliwości i podejrzeń. I choć nie wpadłam w „czarną dziurę”, to popłynęłam na falach książki i bardzo przyjemnie spędziłam czas w jej towarzystwie, Jeżeli macie ochotę na ciekawą przygodę, nie boicie się szkół, za murami których czai się strach i nie macie alergii na sztampowe rozwiązania na niektórych płaszczyznach, to ta lektura jest dla was.

Cytat: " Nie wszystko jest tym, na co wygląda, a ludzie nie zawsze są tymi, za których się podają."

Ze strony wydawnictwa:

Gdy wszyscy wokół kłamią, komu zaufasz?

Świat Allie legł w gruzach. 
Jej ukochany brat zaginął, a ona została aresztowana – kolejny raz. 
Rodzice podejmują desperacką decyzję o wysłaniu dziewczyny do elitarnej szkoły z internatem. Akademia Cimmeria nie jest jednak zwyczajną szkołą. 
Panują tu dziwne zasady, a uczniowie to w większości bogate dzieci wpływowych rodziców. 

Kiedy jedna z uczennic zostaje zamordowana, Allie zaczyna rozumieć, że Akademia Cimmeria skrywa mroczny sekret. Czy w jego odkryciu pomoże dziewczynie przystojny Sylvain? A może outsider Carter?

Jaką tajemnicę kryje historia rodziny dziewczyny? Kim tak naprawdę jest Allie?

„Wybrani" to pierwsza część bestsellerowej sagi. Książka jest skazana na sukces, przepis na niego doskonale zna brytyjska redaktorka „ Wybranych", która odkryła również Stephenie Meyer (autorkę kultowego „Zmierzchu").

Dotychczas prawa do wydania "Wybranych" zostały sprzedane w 18 krajach.

Tytuł: Wybrani
Autor: C.J. Daugherty
Wydawnictwo: Otwarte
Data wydania: 2013-03-06
Liczba stron:440
Link do książki: http://otwarte.eu/book/wybrani
Za książkę dziękuję Wydawnictwu: Otwarte

26 komentarzy:

  1. Słyszałam różne opinie, może kiedyś się skuszę.

    Pozdrawiam, Insane z przy-goracej-herbacie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy tom bardzo mi się podobał, kiedyś do niego wrócę - jednak późniejsze tomy są różne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam apetyt na więcej i trochę zmartwiło mnie ten zróżnicowany poziom kolejnych tomów

      Usuń
  3. Ta seria ciekawi mnie już od jakiegoś czasu, ale na razie nie na tyle by ją kupić... Do tego mam jeszcze tony książek do przeczytania, które już leżą u mnie na półce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miłej lektury, a kiedy już ta tona będzie za Tobą, może skusisz się na sagę C.J. Daugherty

      Usuń
  4. Z jednej strony mam ochotę na tę książkę, z drugiej coś mnie jednak od niej odrzuca. Rzadko tak miewam... Ale pewnie prędzej czy później ciekawość wygra i przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam już wiele pozytywnych opinii na temat tej serii i w związku z tym sama chciałabym się przekonać co ta seria ma takiego w sobie ;)

    http://czytelnicze-turbulencje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam... tak dawno temu... ale pamiętam, że bardzo mi się podobała. Tak samo jak kolejna część :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam sobie totalnie odpuścić tę serię, ale pokrzyżowałaś mi plany swoją recenzją- zaciekawiłaś mnie. I to bardzo. :) Pierwszy tom "Nocnej Szkoły" znajduje się ponoć w mojej bibliotece, więc niewykluczone, że pewnego dnia dam mu jednak szansę. :)
    Pozdrawiam serdecznie,
    Nada

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałem książkę i bardzo się rozczarowałem. Czego innego spodziewałem się po opisie. Ja osobiście książki nie polecam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam i podobnie jak Leger, książka mnie zawiodła.. Była.. zwyczajna.. Mimo obecnego gdzieś tam klimatu, nie była dla mnie wyjątkowa i ginie wśród podobnych sobie.

    Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Spotkałam się z różnymi opiniami, więc najlepszym sposobem na wyrobienie własnego będzie przeczytanie. Jednak średnio mam na to ochotę na ten moment...

    OdpowiedzUsuń
  11. Trochę już słyszałam o serii, ale na razie jakoś zbyt mocno mnie do niej nie ciągnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nie lubię tej serii. Wszyscy się od niej uzależnili obserwuje z 50 blogów i na co najmniej 30 była recenzja tej książki. Ja daruję sobie tę serię.
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie ukrywam, ze na samym początku, gdy ksiażka zdobywała popularność chciałam ją przeczytac, ale po kilku recenzjach zrezygnowałam i jakoś nadal nie czuję potrzeby, aby po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię sięgać po książki z tej serii i poluję właśnie na jej ostatni tom :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie przepadam za takimi książkami ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam w planach tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja również przeczytałem już tą pozycję :) Zapraszam na mojego bloga, żeby zobaczyć spot, który zrobiłem do książki :)

    http://recenzjewojtka.blogspot.com/

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zastanawiam się nad tą książką i serio chyba się za Nią zabiorę;p

    OdpowiedzUsuń
  19. czytałam! I mimo, że chwilami lekko czułam się zamulona, bardzo mi się podobało ;) W sumie można powiedzieć, że polecam ;)

    https://glosblondie.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Dlaczego nocna szkoła, a nie dzienna?

    OdpowiedzUsuń
  21. Niby fajnie, sam pomysł szkoły ciekawy, choć wyświechtany. Jednak chyba nie przeczytam, bo nie lubię powieści dla młodzieży.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja przeczytałem z czystej ciekawości i nie jestem ani zachwycony, ani też rozczarowany. Przyzwoita pozycja, ale bez szału.

    OdpowiedzUsuń