wtorek, 22 października 2013

Miasto upadłych aniołów

Seria Dary Anioła zaplanowana była na trylogię. Zakończenie trzeciego tomu rozwiązywało większość wątków. Zło zostało zwyciężone, a Valentine i Sebastian ostatecznie pokonani. Zawarte porozumienia gwarantowały pokój między Nocnymi Łowcami a Podziemnymi. Clary i Jace wreszcie mogą być razem. Kiedy autorka postanowiła kontynuować serię, miałam mieszane uczucia. Nie byłam pewna, czy nie zabraknie jej pomysłów na uatrakcyjnienie losów bohaterów i czy kolejne części dorównają swoim poprzedniczkom.

Po zakończeniu wojny Clary powraca do Nowego Jorku i rozpoczyna szkolenie Nowego Łowcy. Jest szczęśliwa, zakochana i pełna nadziei na przyszłość. Jej związek z Jacem wchodzi na nowe tory, ale w zachowaniu chłopaka trudno nie zauważyć niepokojących zmian. Dziewczyna czuje, że ukochany odsuwa się od niej i nie mówi całej prawdy. Sercowe rozterki musi jednak odłożyć na dalszy plan, gdyż trwają przygotowania do ślubu matki, a na terytorium Podziemnych w niewyjaśnionych okolicznościach pojawiają się ciała Nocnych Łowców. Komuś zależy na zerwaniu porozumień, ale to nie jedyne niespodzianki, z jakim przyjdzie zmierzyć się bohaterom.

Kolejny raz autorka urozmaiciła życie bohaterów, komplikując ich wzajemne relacje. Jace boryka się z „piętnem” Valentina i mroczną tajemnicą, która nie pozwala mu zbliżyć się do ukochanej i popycha go do „gry pozorów”. Clary jest zdezorientowana, a nieoczekiwane spotkanie z królową Jasnego Dworu i krótka rozmowa dodatkowo potęgują jej niepokój. Simon musi zmierzyć się z ciemną stroną swojej natury, ale to nie przeszkadza mu umawiać się z dwiema dziewczynami jednocześnie. W związku Magnusa i Aleca też nie brakuje emocji i czasem wystarczy mała iskra, aby wywołać pożar.

Pojawiają się nowi bohaterowie, których obecność sprawia, że niektórzy będą musieli zmierzyć się z przeszłością i odkryć głęboko skrywane tajemnice. W tej części mamy jeszcze więcej magicznego świata, poznajemy nieznane dotąd struktury organizacyjne i ich zadania, rytuały, a także elementy tradycji które wzbogacają wykreowaną rzeczywistość.

Cassandra Clare zabrała mnie w magiczną podróż i znów zamydliła oczy iluzją, żeby na koniec pozostawić z mętlikiem w głowie i niedosytem. Nie dała mi czasu na wytchnienie kusząc niedopowiedzeniami i tajemnicami. W tej części autorka bardziej skupiła się na bohaterach i ich wewnętrznej walce z własnymi „demonami” oraz łączących ich relacjach. Momentami aż kipi od emocji. Choć tempo akcji nie jest zawrotne, to na brak wrażeń trudno narzekać, a samo zakończenie dosłownie „wbija w fotel”. Przyzwyczaiłam się, że u tej autorki każda kolejna strona jest niewiadomą, ale tym razem ostatnie kartki dostarczają mega dawkę doznań.

„Miasto upadłych aniołów” ujęło mnie swoim klimatem i niepowtarzalnymi odczuciami towarzyszącymi mi podczas lektury. Pisarka zadbała, abym nie miała chwili wytchnienia. Pozwoliła mi jeszcze bardziej wejść w stworzoną rzeczywistość, przedstawiając kolejnych mieszkańców Podziemnego Świata. Odkryła przede mną emocje i rozterki bohaterów, którzy nie tylko musieli walczyć z własnymi uczuciami, ale też dokonywać trudnych wyborów.

W tej książce znajdziecie wszystko, co niezbędne do przeżycia fantastycznej przygody: ciekawą i opartą na solidnych fundamentach rzeczywistość, wiarygodnych i nieprzeciętych bohaterów, intrygi, sekrety i niepewność Nie zabraknie też uczuć, magii, zaskakujących zwrotów akcji i powrotów do przeszłości. Autorka szybko rozwiała moje wątpliwości co do słuszności kontynuacji serii. Nie tylko utrzymała poziom, ale w moim odczuciu wzniosła się znacznie wyżej. Myślę, że miłośników cyklu nie trzeba przekonywać, a tym którzy nie byli jeszcze w świecie Nocnych Łowców polecam całą serię.

Cytat „- Kocham Cie, Clary. – Powiedział nie patrząc na nią. Wpatrywał się w głąb kościoła, w rząd zapalonych świec, które odbijały się złotymi refleksami od jego oczu. – Bardziej niż kiedykolwiek. – Urwał – Boże. Bardziej, niż powinienem. Wiesz o tym?”
  
Ze strony Wydawnictwa:
Miłość. Krew. Zdrada. Zemsta.

Kto przejdzie na stronę mroku? Kogo dopadnie miłość, a czyj związek nie przetrwa próby czasu? I kto zdradzi wszystko, w co do tej pory wierzył?

Czwarta część ekscytującej serii „Dary Anioła”, jeszcze lepsza niż poprzednie.

Tytuł: Miasto popiołów
Autor: Cassandra Clare
Wydawnictwo: MAG
Liczba stron:488
Data wydania: 2013-09-25
Link do książki: Miasto upadych anioów
Miasto szkła
Za książkę dziękuję wydawnictwu MAG


 

14 komentarzy:

  1. Już nie mogę się doczekać lektury. Jestem strasznie ciekawa jak potoczą się dalsze locy młodych Nocnych Łowców :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Przedtem nie zwracałam uwagi na tę serię, ale od kiedy ukazała się jej ekranizacje nie potrafię przestać o niej myśleć, dlatego postanowiłam przeczytać ją całą. Czy mi się to uda- nie wiem, ale przynajmniej spróbuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pierwszą część, czeka na ponowne przeczytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam wszystkie części, wybrałaś świetny cytat !

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze do tej części nie doszłam, lecz już niedługo.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam już o tym cyklu. Może zajrzę w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten tom jeszcze przede mną, ale na pewno przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cała seria czeka na mnie na liście Do przeczytania... I już się nie mogę doczekać, kiedy się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Choruję na tę serię, mam nadzieję,że w końcu będzie mnie stać żeby sobie ją sprawić calutką :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czekam, aż pierwszy tom wpadnie w moje ręce. Teraz jeszcze bardziej podsyciłaś moją ciekawość :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wyglada na bardzo dobrą młodzieżówkę

    OdpowiedzUsuń