wtorek, 29 października 2013

Uważaj, czego pragniesz...Możesz to otrzymać

Debiuty literackie są pewnego rodzaju podróżą w ciemno, gdyż nawet najlepszy opis okładkowy niewiele nam powie o autorze. Czytelnik ponosi większe niż zazwyczaj ryzyko rozczarowania, ale ma też większą szansę na przeżycie czegoś niezwykłego, czego jeszcze nie doświadczył. Osobiście bardzo lubię wycieczki z nieznanym przewodnikiem, choć nie zawsze „wracam” z nich zadowolona.

„Nevermore - Kruk” to debiutancka powieść Kelly Creagh, amerykańskiej pisarki, pasjonatki twórczości Edgara Allana Poego, dobrej kawy oraz starożytnej sztuki tańca brzucha. Kelly rozpoczęła pisać powieść na pierwszym roku studiów. Zaczęło się od gota i cheerleaderki oraz pomysłu na zmuszenie ich do współpracy nad pewnym projektem. Fascynacja dorobkiem, życiem i niejasnymi okolicznościami śmierci Edgara Poego sprawiły, że wraz z rozwojem fabuły stał się kręgosłupem całej historii.

Isobel Lancley wiedzie typowe życie amerykańskiej nastolatki. Należy do zespołu cheerleaderek, jest członkiem zgranej paczki i spotyka się z zawodnikiem drużyny sportowej. Zmiany w jej życiu nadchodzą wraz z realizacją zadania domowego z literatury, do którego został przydzielony jej partner – Varen. Dziewczyna nie jest zachwycona, gdyż ma świadomość, iż znalezienie wspólnego języka z osobą, o której krążą plotki, że sypia w trumnie, pije krew i uprawia czary nie będzie łatwe. Musi jednak podjąć wyzwanie, ale nawet ona sama nie przypuszcza jak bardzo Varen odmieni jej życie i z jakimi niespodziankami losu przyjdzie jej się zmierzyć.

Podczas lektury trudno nie zauważyć schematu charakterystycznego dla paranormal romance. Ona i on, a między nimi  przepaść, która sprawia, że więcej ich dzieli niż łączy. Żadne z nich nie chce tego uczucia, ale jak wiadomo od nienawiści do miłości jeden krok, a serce nie zawsze poddaje się racjonalnym argumentom. Czytelnik jest świadkiem kiełkującego uczucia i przemian zachodzących w bohaterach Choć na tym podłożu nie znajdzie niczego nowatorskiego, to autorce udało się nie „przesłodzić” i próżno tu szukać wylewnych wyznań czy lukrowanych scen, przyprawiających o mdłości. Mimo, że watek miłosny gra pierwsze skrzypce, to nie przesłania innych wydarzeń.

Bohaterowie bardzo dobrze osadzeni są w swoich rolach. Autorka w bardzo obrazowy sposób pokazuje przekrój szkolnego środowiska i panujące w nim zależności. Od elit, w których królują cheerleaderki i gwizdami sportu, po sam dół, gdzie znajdują się mniej piękni i odbiegający od  kanonu idealnego ucznia. Isobel mimo koloru swoich włosów okazała się osobą umiejącą zrobić użytek z własnego rozumu, potrafiącą wyciągać wnioski i czerpać informacje z otoczenia. Ujęła mnie swoją odwagą, determinacją i zachowaniem, na które niewielu byłoby stać. Varenowi też nie zabrakło charakteru, choć nie do końca otworzył się przede mną, zamykając drzwi do niektórych zakamarków swojej duszy.

Podczas lektury trudno nie odczuć mrocznego klimatu książki i aury tajemniczości wiszącej w powietrzu. Autorka bardzo sprytnie wodzi czytelnika za nos. Podrzuca mu strzępy informacji i zmusza do snucia teorii, żeby za chwilę kilkoma słowami "zburzyć” ułożony przez niego plan. Choć tempo akcji przyspiesza dopiero pod sam koniec książki, to w trakcie lektury nie można narzekać na brak zaskoczenia czy nieoczekiwanych zwrotów akcji. Dodatkowo lekki styl autorki i plastyczne opisy pobudzają wyobraźnię i pozwalają czytelnikowi „płynąć” na falach książki.

Przygoda z „Nevermore - Kruk” była dla mnie ciekawym doświadczeniem. Autorka bardzo szybko wciągnęła mnie do swojego świata, zaintrygowała  i dostarczyła różnorodnych wrażeń i emocji, a na koniec pozostawiła z niedosytem i rozbudzoną ciekawością. Książka przeznaczona jest dla młodzieży i myślę, że w tej grupie znajdzie najwięcej fanów, choć i dla „starszej młodzieży” czas spędzony z tą lekturą nie będzie stracony.

Cytat „Nie ma nic z wyjątkiem cierpienia i żalu, gdy myślimy o rzeczach i ludziach,których nie możemy mieć, o możliwościach, których nigdy nie zyskamy”

Ze strony Wydawnictwa: 

Uważaj, czego pragniesz... Możesz to otrzymać.

Kapitan szkolnej drużyny cheerleaderek, Isobel Lanley, jest przerażona, gdy nauczyciel każe jej pracować nad projektem z literatury w parze z Varenem Nethers. Jakby mało było tego, że dzień oddania pracy zbiega się w czasie z najważniejszym meczem szkolnej drużyny, Isobel musi spędzać swój czas w towarzystwie jednego z najbardziej antypatycznych i nielubianych facetów w szkole. Co więcej – sardoniczny, obojętny i zdecydowanie trudny w obsłudze Varen, nie kryje, że nie ma najmniejszej ochoty wziąć na siebie pracy Isobel. 

Dopiero gdy Isobel, wiedziona niezdrową ciekawością, zagląda do notatnika Varena i odkrywa w nim dziwne zapiski i niepokojące szkice, postanawia, że jednak zmusi się do współpracy z dziwacznym gotem. 

Ciekawość to, jak wiadomo, pierwszy stopień do piekła. 

Isobel szybko zaczyna szukać wymówek, by tylko spędzać czas z Varenem. Odsuwa się od przyjaciół i zrywa z autorytarnym chłopakiem, narażając się na szkolną ekskomunikę. Dziewczyna niczym ćma do płomienia, lgnie do dziwnego świata Nethersa – świata, w którym ożywają koszmarne historie Edgara Allana Poe’go... 

Zafascynowana Varenem i jego fantasmagoryczną rzeczywistością, Isobel odkrywa, że sny, podobnie jak słowa, mają wielką moc, a największym zagrożeniem dla człowieka, jest on sam. Czy uda się jej ocalić Varena przed cieniami, które on sam powołał do życia? 


Tytuł: Nevermore Kruk
Autor: Kelly Creagh
Wydawnictwo: Jaguar
Liczba stron:480
Data wydania: 2011-11-09
Oficjalna strona serii: Nevermore
Strona autorki http://www.kellycreagh.com/
 
Za książkę dziękuję wydawnictwu Jaguar

21 komentarzy:

  1. Słyszałam wiele dobrego o tej książce i widzę, że ty również masz na jej temat pochlebne zdanie, dlatego nie ma rady, muszę ja również rozejrzeć się za tą serią, gdyż mnie intryguje ogromnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. dla mnie to dość fajna pozycja, co prawda żadna ze mnie młodzież ;P ale od czasu do czasu lubię przeczytać coś w tych klimatach, więc już sobie zapisałam wszystko co trzeba;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ma nic lepszego niż tajemnica, mroczny akcent i dwoje ludzi. Dobra.... pragnę tej książki może do mnie przylgnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem ciekawa tej książki z pewnością kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę czytałam ponad rok temu, ale miło ją wspominam. Co prawda uważam, że jest nierówna i momentami bardzo mecząca, to jednak ma swój specyficzny urok, który potrafi oczarować. Chętnie poznałabym kontynuację, ale jakoś motywacji mi brak, a może po prostu zbyt często mijam bibliotekę, bo walczę ze swoimi zapasami ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nevermore baardzo mi się podobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. mam książkę nieprzeczytaną na półce. nie jestem pewna czy spodoba mi się, w końcu to PR którego od dłuższego czasu nie trawię, ale ten Poe kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Początkowo nie byłam przekonana do tej serii, ale z każdą pozytywną recenzją zaczęłam dochodzić do wniosku, że jednak warto poznać tę historię. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam na nią chrapkę już bardzo długo ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam, ale szczerze mówiąc nie była to najlepsza lektura z jaką kiedykolwiek miałam do czynienia. Według mnie była średnia. Absurdalność całej sytuacji(cheerliderka+got) jest dla mnie wręcz śmieszna. No bo jak? Dwa światy, dlatego więc cała fabuła wydała mi się lekko naciągana i przede wszystkim... słabo opisana. Autorka wydawała się to pisać "po łebkach". Byle jak, a mogło być tak pięknie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam zamiar po nią sięgnąć :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam jeszcze, ale z pewnością kiedyś się za tę powieść wezmę. ;D

    OdpowiedzUsuń
  13. Ksiązka już kiedyś zwróciła moją uwagę, ale nie miałam jeszcze okazji jej przeczytać...

    OdpowiedzUsuń
  14. Całkiem niezła książka, choć faktycznie trochę schematyczna ;) Polubiłam Isobel^^

    OdpowiedzUsuń
  15. Poluję na tę książkę już od jakiegoś czasu, nie mogę się doczekać, kiedy wpadnie w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam na nią ochotę już od chwili wydania, ale do tej pory nie miałam okazji jej przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja nie przepadam za debiutami. W 95% przypadków się rozczarowuje. Tę książkę mam zamiar przeczytać, bo zainteresował mnie motyw mojego ulubionego Poe'go. Jednakże fabuła kompletnie mnie nie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  18. Powieść naprawdę bardzo mi się podobała :D Ciekawa jestem jak to będzie z kolejnym tomem :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Należę raczej do starszej młodzieży, ale co mi szkodzi przeczytać. Jeśli będę miała okazję to przeczytam

    OdpowiedzUsuń