czwartek, 31 października 2013

Kiedy patrzę w gwiazdy moje problemy robią się takie małe

Matthew Quick to amerykański pisarz, autor bestsellerów New York Timesa, który podbił serca czytelników powieścią „Poradnik pozytywnego myślenia”. Ja na pierwsze spotkanie z twórczością pisarza wybrałam  „Niezbędnik obserwatorów gwiazd”. Liczyłam na ciekawą przygodę, ale nie przypuszczałam, że autor zafunduje mi tak dużą dawkę wrażeń i emocji.

Bohaterem książki jest osiemnastoletni Finley, syn irlandzkiego emigranta, mieszkaniec Belmont - małej mieściny, w której rządzą gangi i mafia. Życie go nie rozpieszczało: matka zginęła w niejasnych okolicznościach, dziadek stracił obie nogi i nie stroni od alkoholu, a ojciec jest nocnym stróżem i ledwo wiążą koniec z końcem. Chłopak akceptuje swój los, ale to nie przeszkadza mu marzyć o lepszym życiu i wyrwaniu się z małego miasteczka. Uwielbia koszykówkę i choć nie należy do grona najlepszych, ta pasja jest dla niego odskocznią, którą wspólnie ze swoją dziewczyną Erin rozwijają. Pewnego dnia trener prosi chłopaka o nietypową przysługę, wymagającą zaangażowania i dyskrecji, jednak to nie wszystkie niespodzianki, jakie los szykuje Finleyowi.

Główny bohater jest przeciętnym nastolatkiem, którego z tłumu wyróżnia małomówność i duża wrażliwość. Mimo młodego wieku potrafi dostrzec to, co na pierwszy rzut oka jest niewidzialne. To jedna z tych osób, w obecności której nie trzeba używać wielu słów, aby otrzymać zrozumienie i wsparcie. Ujął mnie swoją dojrzałością i brakiem egoizmu, które pozwoliły mu poświecić się w sposób, na jaki wielu nie byłoby stać. Kolejną godną uwagi postacią jest Russ, który po stracie rodziców ucieka do własnego „kosmosu”, gdzie gra toczy się według stworzonych przez niego reguł. Choć można by sądzić, że obu młodzieńców prócz miłości do koszykówki więcej dzieli niż łączy to mają ze sobą wiele wspólnego i wzajemna przyjaźń przychodzi im w bardzo naturalny sposób.

Akcja powieści przebiega w miarowym tempie, a przedstawione wydarzenia połączone są przyczynowo-skutkowymi zależnościami. Autor w większym stopniu skupia się na relacjach łączących bohaterów i zmianami w nich zachodzącymi. Jednak na ostatnich stronach na brak emocji i wrażeń trudno narzekać. Konstrukcja fabuły oraz lekki i łatwy w odbiorze styl pisarza sprawiają, że lekturę pochłania się w ekspresowym tempie.

Autor pod podszewką przedstawionych wydarzeń przemyca ponadczasowe wartości i zwraca uwagę czytelnika na ważne problemy takie jak: blaski i cienie życia w małej miejscowości, przeszłość, od której nie zawsze można się odciąć, umiejętność dokonywania właściwych wyborów, ból i cierpienie po stracie najbliższych osób, otwartość na drugiego człowieka oraz siła miłości i przyjaźni.

Jestem pełna uznania dla Matthew Quicka , który w prostej historii zwrócił uwagę na tak wiele ważnych kwestii, nie zmuszając odbiorcy do czytania między wierszami. Przez cały czas prowokuje czytelnika do myślenia, wyciągania wniosków i refleksji. W tej książce znajdziecie wszystko, co niezbędne do przeżycia ciekawej przygody: tajemnice z przeszłości, pytania, na które nie ma łatwych i jednoznacznych odpowiedzi i bohaterów tak realnych, że mogliby być waszymi sąsiadami. 

Muszę przyznać, że przygoda z tą lekturą była intrygującym doświadczeniem. Dostarczyła mi dużą dawkę optymizmu i nadziei. Książka przeznaczona jest dla młodzieży i myślę, że w tej grupie znajdzie najwięcej fanów, ale dla „starszej młodzieży” czas spędzony z tą lekturą nie będzie stracony. „Niezbędnik obserwatorów gwiazd” to powieść, która pobudza do myślenia, uświadamia pewne kwestie i rozgrzewa serce.

Cytat "Zawsze mogę spojrzeć w kosmos i się zachwycić, bez względu na to, co się dzieje. A gdy spoglądam w górę, moje problemy robią się takie małe. Nie wiem czemu, ale zawsze czuję się wtedy lepiej."

Ze strony Wydawnictwa: 
 
Kolejna powieść Matthew Quicka, autora bestsellerowego Poradnika pozytywnego myślenia

Witajcie w Bellmont, gdzie rządzą czarne gangi oraz irlandzka mafia (zależy od dzielnicy) i gdzie mieszka Finley. Jego dziadek nie ma obu nóg, ojciec pracuje na nocną zmianę, a matka zginęła w okolicznościach, o których nikt nie chce mówić. Finley też nie chce mówić – odzywa się tylko wtedy, gdy musi. Woli grać w koszykówkę. Jedyną osobą, która rozumie Finleya, jest jego dziewczyna Erin. Oboje co wieczór spotykają się na dachu jego domu, patrzą w gwiazdy i marzą o tym, aby wydostać się z piekła, jakim jest Bellmont. Pewnego dnia trener Finleya prosi go o dziwną przysługę…

Podobnie jak w Poradniku pozytywnego myślenia bohaterowie tej historii w nietypowy sposób muszą zwalczyć przeciwności losu, zanim w końcu odnajdą szczęście.

Piękna książka… Prawdziwe dzieło sztuki. „The New York Times Book Review”

Opowieść Quicka pełna jest surowych emocji. Daje czytelnikowi poczucie nadziei i optymizmu. Fantastyczna, mocna lektura. „Publishers Weekly”

Rozdzierająca historia, którą warto przeczytać dla pogodnego zakończenia. Niezwykła i wzruszająca powieść.„Booklist”

Tytuł: Niezbędnik obserwatorów gwiazd
Autor:Matthew Quick
Wydawnictwo: Otwarte
Data wydania: 2013-10-13
Liczba stron: 320
Za książkę dziękuję Wydawnictwu: Otwarte


25 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie, ale.. chyba się nie skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo bym chciała! I tą i poprzednią tego autora :) Przydałaby się książka, która podniesie na duchu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach, chętnie porównam z "Poradnikiem pozytywnego myślenia" ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądałam ekranizacje książki autora, a tą historię mam w planach czytelniczych. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jestem już stuprocentowo zachęcona do tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa lektura. Z pewnością znajdzie uznanie wśród nastolatków. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałem w planach, ale co mi tam dobrych książek nigdy za wiele

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi nawet ciekawie. Zastanawiałam się nad tą książką, ale miałam trochę obawy, teraz widzę, że niepotrzebnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że to może być książka, która mnie zainteresuje, więc tytuł wpisuję na listę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że może kiedyś się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę ją przeczytać ! Czytałam PPM i byłam zafascynowana, mam nadzieję, że ta również mu dorówna (w mojej ocenie oczywiście) ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka bardzo mi się podobała, wgl uwielbiam tego autora ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chciałabym przeczytać tę ksiązkę:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o niej trochę dobrego, więc na pewno sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Oj mam ogromne oczekiwania co do tej lektury! Obym się nie zawiodła :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książki, które pobudzają do myślenia zawsze znajdą miejsce na moich półkach. Muszę rozejrzeć się za tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo, bardzo, bardzo chciałabym przeczytać! Kusi niebywale:)

    OdpowiedzUsuń
  18. A mnie jakoś nie zainteresowała... niestety..
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem nią zainteresowany :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. hmm.. Ciekawa pozycja do czytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. czytam własnie Poradnik... i coś czuję, że na ten tytuł też się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Z niecierpliwością czekałam na premierę, teraz nie pozostaje mi nic innego jak ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Jakoś nie mogę się do niej przekonać, mimo pozytywnych recenzji.

    OdpowiedzUsuń