niedziela, 1 czerwca 2014

Bóg tak chciał

Jan Paweł II - papież który pozostał człowiekiem. Otworzył Kościół na świat i nadał swojemu urzędowi bardziej ludzką twarz. Dla milionów ludzi różnych ras, narodowości i wyznań był prawdziwym świadkiem Chrystusa. Papież-pielgrzym, który odwiedził 130 krajów i ok. 900 miejscowości. Kochany przez współczesny świat i umiejący tę miłość odwzajemnić.

„Święty Jan Paweł II. Historia życia” to biografia Ojca Świętego opisująca drogę życia Karola Wojtyły. Zawierająca najważniejsze oraz te mniej ważne fakty z jego życia, które zostały wzbogacone osobistymi wspomnieniami, licznymi anegdotami oraz wypowiedziami przyjaciół i współpracowników. Publikacja zawiera również cenne dokumenty - listy Karola Wojtyły do Ojca Pio, kolejne wersje testamentu Papieża oraz świadectwa cudów, jakie dokonały się za jego wstawiennictwem.


Karol Wojtyła – Lolek wychowywał się w bardzo religijnej rodzinie. Był zdolnym i koleżeńskim młodzieńcem. Nigdy nie ściągał i zawsze chętnie pomagał kolegom. Chciał studiować filologię polską, zgłębiać tajemnice poezji i twórczości pisarzy romantycznych. Jednak wojna pokrzyżowała jego plany - Uniwersytet Jagielloński został zamknięty. Skończyła się także gra w teatrze i rozpoczęła się ciężka praca, najpierw w kamieniołomach, później w fabryce chemicznej. Mając zaledwie 20 lat stracił ostatnią z osób, które kochał. To wydarzenie zmusiło go do głębokiej refleksji nad swoją przyszłością. Pragnął pomagać i służyć innym. Długo zastanawiał się, jaką rolę przeznaczył dla niego Pan Bóg.

„Po śmierci mojego ojca w lutym 1941 roku zacząłem stopniowo uświadamiać sobie moją prawdziwą drogę. Pracowałem w fabryce, oddawałem się, na ile pozwolił na to terror okupanta moim skłonnościom do literatury i sztuki dramatycznej. Moje powołanie kapłańskie stało się wówczas realne, jako niepodważalne i bezwarunkowe postanowienie...Zostanę księdzem.”

Rozpoczął naukę w podziemnym seminarium i w 1946 roku otrzymał święcenia kapłańskie dające początek jego duszpasterskiej misji. Swoją postawą szybko zaskarbił sobie zaufanie i uznanie wiernych.

„Matka kazała mi iść posłuchać go. Usłyszawszy go raz chodziłem co niedzielę, w sekrecie przed otoczeniem, przed którym manifestowałem swój antyklerykalizm i ateizm... Wszytko, co mówił, było mi znane i wszystko było zaskakujące.”

Jednak najważniejsza data w jego kapłańskiej służbie przypada na 16 października 1978, kiedy został wybrany na Biskupa Rzymu i przybrał imię Jan Paweł II.

Jego pontyfikat trwał 27 lat. Był papieżem, który odbył najwięcej podróży zagranicznych oraz najwięcej osób wyniósł na ołtarze. Niejednokrotnie zaskakiwał, wprawiał w zgorszenie i zakłopotanie służby watykańskie. Miał świadomość, że trzeba zmienić stosunek Kościoła do zwykłego człowieka i to właśnie czynił. Kochały go miliony, ale szczególne miejsce w jego sercu miała młodzież i to właśnie do niej kierował swoje ostatnie słowa.

„Szukałem Was, A teraz wy przyszliście do mnie, za to bardzo wam dziękuję.”

Jaki był Karol Wojtyła?

„Pewnego razu zimą Karol Wojtyła przyszedł do pracy spóźniony, cały był przemoczony. Jak się okazało, nie miał na sobie podszytej futerkiem kurtki, w której zwykle chodził. Koledze Józefowi Dudkowi wyjaśnił, że spotkał na ulicy starego człowieka bliskiego zamarznięciu. Oddał mu swoje okrycie uważając, że młodszemu łatwiej wytrzymać ziąb.”

„Siedząc w stroju Wojownika Ojciec Święty powiedział: Chrystus nie jest tylko Bogiem, lecz również Człowiekiem. A jako Człowiek tu jestem również Afrykańczykiem.”

„Nie tylko nigdzie się stąd jeszcze nie wybieram, ale chcę tu przespać noc. Przyjechałem specjalnie z Rzymu, aby Wam, tu w Tarnowie, powiedzieć dobrej nocy.”

Ostatnie rozdziały autorka poświęca procesowi beatyfikacyjnemu Jana Pawła II, cudom dokonanym za życia i po śmierci, testamentowi, Pokoleniu JP2 oraz kultowi Papieża w Polsce. Nie zabrakło również fotografii uwieczniających nie tylko ważne momenty z życia Karola Wojtyły. Wielu wzruszeń dostarcza lektura korespondencji nadesłanej przez dzieci i rodaków, a także dziękczynnych modlitw – w tym Matki Teresy z Kalkuty.

Joanna Wilkońska w niezwykle ciekawy i przystępny sposób opisuje życie Karola Wojtyły. Opowiada o jego dzieciństwie, młodości oraz późniejszej posłudze Biskupa Krakowa i Rzymu. Nie zapomina o tle przedstawionych wydarzeń, opisując nie tylko ważne miejsca i osoby z życia Ojca Świętego, ale też realia panujące w ówczesnym czasie. Karola poznajemy nie tylko przez pryzmat jego poglądów i czynów, ale też poprzez relacje i spostrzeżenia innych osób, z którymi wchodził w relacje, bądź na krótką chwilę stawał na ich drodze. 

I choć biografia Jana Pawła II jest powszechnie znana, to tej publikacji warto się przyjrzeć, ponieważ jest ciekawym studium życia i nauk jednego z najważniejszych Polaków, który dokonał rzeczy wielkich. Pobudzająca do refleksji, intrygująca, pozwalająca odkryć Papieża na nowo i przypominająca dlaczego zagościł w naszych sercach. Polecam.
 
Tytuł:Święty Jan Paweł II. Historia życia
Autor: Joanna Wilkońska
Wydawnictwo: WAM
liczba stron: 440+80
Data premiery: 2014-03-25
Link do książki: http://katalog.wydawnictwowam.pl/?Page=opis&Id=68659

  Za książkę dziękuję Wydawnictwu WAM oraz Portalowi Sztukater




10 komentarzy:

  1. Mam już jedną, niemalże encyklopedyczną, biografię Jana Pawła II, więc tej raczej nie kupię, ale nie wątpię w to, że warto się z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  2. To publikacja idealna dla mojej cioci.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chętnie bym ją przejrzała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dopóki nie natknęłam się na twój wpis, nie zdawałam sobie sprawę, że szukam tego typu pozycji. O Janie Pawle II. Z pewnością się za nią rozejrzę w najbliższym czasie! Cytaty bardzo mi się podobają, a i sama pozycja wydaje mi się bardzo przystępna, więc będę mieć oczy szeroko otwarte :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  5. Karol Wojtyła to wybitny człowiek!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze będę z wielkim sentymentem wspominać naszego ukochanego papieża. Wyjątkowa osobowość i wielki człowiek.

    OdpowiedzUsuń
  7. Będę miała na uwadze tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. to jedna z niewielu biografii, które bym z chęcią przeczytała;)

    OdpowiedzUsuń
  9. powiem szczerze, iż nie czytam literatury religijnej, ale do postaci Jana Pawła II mam wielki szacunek, dlatego też bym zajrzała do powyższej publikacji.

    OdpowiedzUsuń