poniedziałek, 12 maja 2014

Reakcja łańcuchowa

Każdy z nas ma małe tajemnice – niewygodną prawdę, którą staramy się ukryć przed światem, bądź konkretnymi osobami. Najczęściej są to informacje, których ujawnienie mogłoby sprawić komuś przykrość, cierpienie bądź postawić nas w złym świetle. Mało chwalebne czyny nie są powodem do dumy, ale czy zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda życie człowieka, o którym prawda jest tak przerażająca, że każdy kto ją pozna musi pożegnać się z życiem?

Kuba Sobański na pozór jest przeciętnym studentem korzystającym z życia pełną piersią. Majętni rodzice zapewnili mu dostatnie i wygodne życie w Krakowie. Chłopak nie stroni od alkoholu, narkotyków i suto zakrapianych imprez. Do swojej dziewczyny Julii nie pała zbyt wielkim uczuciem, ale chętnie spędza czas w jej towarzystwie, a szczególnie w łóżku. I choć na pierwszy rzut oka młodzieniec nie odstaje od swoich rówieśników, to w głębi duszy ma więcej ciemnych niż jasnych zakamarków. Nikt tego nie wie, ale Kuba zmaga się z demonami przeszłości, które opanowały jego życie, wywołując mroczne pragnienia, których zaspokojenie wymaga prawdziwych ofiar.


Autor zabiera czytelnika do świata człowieka, którego nieokiełznane i odbiegające od norm potrzeby zmuszają do prowadzenia podwójnego życia. Musi zaspokajać pewne apetyty, ale obawa przed konsekwencjami mobilizuje go do ukrywania prawdy. To jest silniejsze od niego, ale w czasie kiedy nie czuje głodu stara się wieść normalne życie. Rodzina i znajomi nawet nie mają pojęcia, jaka bestia kryje się w ich bliskim. Ba, nawet jego dziewczyna nie podejrzewa, że osoba, której oddała serce i bezgranicznie zaufała zdolna jest do tak strasznych czynów.

Główny bohater pozwala czytelnikowi wejść w swoje życie z butami. Odkrywa przed nim swoje myśli, pragnienia, potrzeby i umożliwia mu uczestniczenie w swojej codzienności. Kuba jest bardzo inteligentnym młodym człowiekiem i umie zrobić użytek z posiadanej wiedzy oraz informacji czerpanych z otoczenia. Ma bardzo wyraziste, nie pozostawiające wątpliwości przemyślenia. Wie czego chce i nie boi się po to sięgać. Nie kieruje się emocjami i nie postępuje pochopnie. Jest doskonałym strategiem: planuje, kontroluje i uparcie dąży do wytyczonego celu nie przebierając w środkach. Wewnętrzne demony przejęły kontrolę nad jego życiem, ale on sam nie stara się z nimi włączyć, tylko biernie poddaje się ich woli. Takie zachowania zawsze mają przyczynę, a w przypadku tego młodego mężczyzny jest to trauma z dzieciństwa, która głęboko skrywana i pielęgnowana doprowadziła do tego, że nie potrafił wybaczyć, a ulgę znajdował jedynie w zemście.

„Pamiętnik Diabła” to opowieść o cierpieniu i zmaganiu się z duchami przeszłości, które potrafią zdominować życie człowieka. Autor porusza tematy trudne i drażliwe, wywołujące w przeciętnym czytelniku przerażenie i niesmak. Mimo wielkiego współczucia nie potrafiłam zrozumieć Kuby i nie mieściło mi się w głowie, że tak niewiele potrzeba, aby wejść na drogę zła i stać się wyrachowanym, bezwzględnym mordercą i mistrzem zbrodni doskonałej. Autor szokuje czytelnika i nie oszczędza go malując makabryczne i brutalne sceny, które już na etapie planowania przyprawiają o zimne dreszcze.

Przemyślana fabuła sprawia, że czytelnik nawet nie zauważa kiedy wciąga się w przedstawioną opowieść, snuje domysły i próbuje znaleźć odpowiedzi na rodzące się podczas lektury pytania. Od samego początku ma świadomość, że w tej historii jest drugie dno, a kiedy wreszcie odkrywa prawdę, nie może uwierzyć, że los chłopaka został przypieczętowany przez osobę, której ani razu nie spotkał na swojej drodze.

Powieść Adriana Bednarka dostarcza czytelnikowi różnorodnych wrażeń i emocji. Szokuje, a jednocześnie pobudza do refleksji i przemyśleń. Przygoda z tą książką to ciekawe doświadczenie, które na długo pozostanie w pamięci odbiorcy. I choć lektura nie jest dla każdego i trzeba mieć dużo odwagi, aby wejść do świata Kuby, warto spróbować, żeby poznać mechanizmy zmieniające zwykłego chłopaka w potwora. Polecam.

Adrian Bednarek to absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Od lat fascynuje się kryminalistyką, w szczególności postaciami seryjnych morderców oraz II Wojną Światową. Pisanie uważa za swoją największą pasję. „Pamiętnik Diabła” to jego debiutancka powieść.

Cytat: "W ich ogólnie przyjętych normach moje postępowanie to coś niewyobrażalnego, strasznego i nieludzkiego. Tyle, że mnie nie interesują normy. Jedynie własne potrzeby i metody ich zaspokajania. Zanim umrę, będę mógł w odróżnieniu od większości ludzi powiedzieć, że robiłem dokładnie to, czego chciałem najbardziej, nie bacząc na nic"

Ze strony Wydawnictwa: 

Witaj w moim idealnym, pozbawionym wad świecie. Mam dwadzieścia dwa lata i wszystko, czego mógłbyś zapragnąć. Idealną dziewczynę jak z okładki, popularnych znajomych, samochód swoich marzeń, penthouse na ostatnim piętrze i perspektywę jeszcze lepszej przyszłości przed sobą. Jestem z tych, którym życia zazdroszczą inni. Tak opisze mnie każdy, kto choć raz mnie widział. A jaki jestem naprawdę? Ci, którzy mieli okazję się przekonać, nigdy nie będą mogli opowiedzieć swojej historii. Żądze siedzące we mnie są tak wielkie, że nie potrafię oprzeć się pokusie ich zaspokojenia. A zawsze dostaję to, czego chcę. Jeżeli wierzysz w niebo i piekło, to ja jestem ludzkim odbiciem diabła. Przedstawiam Ci mój pamiętnik. Gdy go przeczytasz, nic już nigdy nie będzie takim, jakim dotąd Ci się wydawało. Odważysz się?

Moje serce wciąż wali jak szalone. Na samą myśl, że mój numer dwa widzi moją twarz, przechodzą mnie zimne ciarki po plecach. Ale jest w tym coś jeszcze. Lekkie podniecenie. Myśl, że będzie dokładnie wiedziała, kto kończy jej życie..
 
Tytuł:: Pamiętnik Diabła
Autor:  Adrian Bednarek
Wydawnictwo: Novae Res
Liczba stron: 440
Data wydania: 2014-04-15
Za książkę dziękuję wydawnictwu Novea Res

26 komentarzy:

  1. To rzeczywiście nie jest książka dla każdego. Byłabym skłonn zaryzykować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie czuję, że jest to książka odpowiednia dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna powieść. Na dniach podzielę się wrażeniami z tej lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa jakie wrażenie zrobił na Tobie Kuba

      Usuń
    2. Kuba, ech Kuba... zabujałam się w nim niczym nastolatka :)) Widać mam nierówno pod sufitem :)

      Usuń
  4. Chcę ją!Taka inna...jeju..diabeł w tle <3 Chcę!;]

    OdpowiedzUsuń
  5. Nic nie poradzę, ja się nie skuszę...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa fabuła. Bardzo intrygująca recenzja. Nie mam sił aby się oprzeć. Przeczytam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że niedługo będziesz miała okazję

      Usuń
  7. Ciekawa fabuła. Bardzo intrygująca recenzja. Nie mam sił aby się oprzeć. Przeczytam...

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakoś nie jestem przekonana do tej książki... ;/

    OdpowiedzUsuń
  9. Okładka jest paskudna, ale Twoje słowa mnie przekonują i chętnie przeczytam. NovaeRes nie wydaje byle czego, a to też działa na korzyść książki pana Bednarka.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa fabuła, chętnie przeczytam i zmierzę się z duchami przeszłości :) Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  11. przecieranym czytelniku? :P

    Ja dziś zaczęłam czytać swój egzemplarz. Projekt graficzny jest moim zdaniem masakryczny. Ale zapowiada się nieźle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za zwrócenie uwagi ma "przecieranego czytelnika" już poprawiłam, więc już więcej obciachu nie będzie :) Masz rację, że okładka na najlepszych nie należy, ale treść wynagradza ten niedostatek

      Usuń
  12. To chyba książka nie dla mnie... Okładka jest po prostu brzydka, a sama jej treść... chyba nie jest tym, czego obecnie szukam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Okładka jest tragiczna, a sama książka raczej mnie nie interesuje. To nie ten czas dla mnie na czytanie szokujących powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, na każdą lekturę trzeba mieć odpowiedni nastrój i zapotrzebowanie na konkretne emocje, może kiedyś skusisz się

      Usuń
  14. Intryguje mnie ta książka bardzo. Mam nadzieję, że kiedyś będe miała okazje ja bliżej poznać ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem bardzo zaciekawiony tą książką, chyba będę musiał ją spróbować przeczytać.

    OdpowiedzUsuń