środa, 30 marca 2016

Wichry losu

Nie będę ukrywać, że XVIII – wieczna Anglia należy do moich ulubionych kierunków literackich podróży. To czasy burzliwych przemian społeczno – gospodarczych, choć nadal urodzenie jest wyznacznikiem prawa do majątku, tytułu czy wyboru życiowej drogi. A pochodzenie, koneksje i wartość posiadanego mienia ma większe znaczenie niż uczucia.

„Ross Poldark” to pierwszy tom osadzonej w XVIII – wiecznej Kornwalii sagi rodzinnej „Dziedzictwo rodu Poldarków” autorstwa Winstona Grahama – uznanego brytyjskiego pisarza, którego powieści zostały przełożone na wiele języków, a niektóre przeniesione na szklany ekran.

Głównym bohaterem powieści jest powracający z wojny dwudziestotrzyletni kapitan Ross Poldark. Niestety, w rodzinnym domu czekają na niego same przykre niespodzianki – ojciec nie żyje, posiadłość jest zrujnowana, a ukochana kobieta zaręczyła się z jego kuzynem. Mężczyzna jednak nie zamierza łatwo poddać się, ale czy ciężka praca i determinacja wystarczą by odbudować majątek i odzyskać panią swego serca? I czy można mieć nadzieję na sukces, kiedy prócz jednego asa w rękawie nie ma się wpływu na pozostałe zmienne będące wyznacznikiem doli człowieka?


Uczucie do Elizabeth pozwoliło Rossowi przetrwać trudy wojny. A przeżyte doświadczenia sprawiły, że z krnąbrnego i beztroskiego młodzieńca stał się dojrzałym, wrażliwym oraz odpowiedzialnym mężczyzną. Paradoksalnie miłość, która w ciężkich chwilach była jego ukojeniem i ostoją, po powrocie stała się największą bolączką. Decyzja Elizabeth postawiła całą trójkę w niekomfortowej sytuacji, ale czy gdyby wiedziała jaką cenę przyjdzie im za to zapłacić postąpiłaby tak samo?

Autor w bardzo ciekawy sposób wikła powołane do życia postacie w sieć skomplikowanych relacji międzyludzkich, niedopowiedzeń oraz konfliktów interesów. I mimo że opiera fabułę na prostym pomyśle, to sposób realizacji sprawia, że historia staje się nieprzeciętną i niepowtarzalną opowieścią o życiu, pieniądzach i różnych odcieniach miłości. Największym atutem książki są bohaterowie, którym nie brakuje charakteru, a w sztuce kamuflażu uczuć i emocji osiągnęli doskonałość, dlatego na palcach jednej ręki można policzyć osoby niekryjące się ze swoimi przekonaniami i intencjami.

Winston Graham niewątpliwie jest perfekcjonistą i prócz konstrukcji szkieletu fabuły, kreacji bohaterów dba o wątki poboczne oraz tło przedstawionych wydarzeń. Życie szlachcica w XVIII – wiecznej Kornwalii to nie tylko bale, aranżowane małżeństwa czy polowania, ale również kopalnie stanowiące o zamożności rodów i źródle utrzymania górników. To także stosunki z dzierżawcami i służbą oraz odpowiedzialność za podległych ludzi. I choć tempo akcji jest miarowe i zmierza do nieuchronnego zakończenia. na brak wrażeń i zaskoczenia trudno narzekać.

„Ross Poldark” to nasycona emocjami, intrygująca i zaskakująca opowieść o życiu, które nie zawsze układa się po myśli człowieka, gdyż czasem ślepy los, albo drugi człowiek wpływa na jego bieg. Ale czy podążanie inną ścieżką niż planowaliśmy musi oznaczać nieszczęście? I choć uczucia w tej powieści odgrywają dużą rolę nie jest to  romansidło, lecz barwna historia osadzona w ciekawych czasach, która porywa od pierwszych stron i pozwala obcować z nieprzeciętnym mężczyzną wyprzedzającym swoją epokę. Gorąco polecam.

W 2015 roku na motywach powieści powstał serial, który w Polsce otrzymał tytuł „Poldark Wichry losu" i był emitowany przez TVP1 od 15.01.2016 roku. W rolę Rossa Poldarka wcielił się Aidan Turner znany pewnie wszystkim z roli Kílii w Hobbicie czy Luka Garrowaya z ekranizacji „Miasta kości”.

Cytat: ”Podobnie jak każdy człowiek, nie mogła się powstrzymać od porównywania tego, co miała, z tym, co mogłaby mieć.”

Ze strony wydawnictwa:

Ross Poldark, zmęczony krwawą wojną w Ameryce, wraca do domu w Wielkiej Brytanii. Długo wyczekiwane spotkanie z bliskimi ma jednak gorzki smak: jego ojciec nie żyje, majątek jest zrujnowany, a ukochana zaręczyła się z kuzynem.

Ross ciężko pracuje, by odbudować rodzinny majątek i odzyskać kobietę, którą kocha. Pewnego dnia postanawia zabrać do domu ubogą dziewczynę spotkaną na jarmarku. To wydarzenie całkowicie odmienia jego życie.

Winston Graham to autor czterdziestu powieści, przełożonych na wiele języków. Był członkiem Królewskiego Towarzystwa Literackiego, w 1983 roku otrzymał Order Imperium Brytyjskiego. Zmarł w lipcu 2003 roku.


„Niezrównany Winston Graham [...] wszystko, co najlepsze, i jeszcze więcej”.
THE GUARDIAN


Tytuł: Ross Poldark
Autor: Winston Graham
Wydawnictwo: Czarna Owca
Liczba stron:464
Data wydania: 2016-02-17
Za książkę dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca

12 komentarzy:

  1. Oglądałam kilka odcinków tego serialu i byłam nim zachwycona, ale nie wiedziałam, że jest taka książka, muszę ją koniecznie przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie lubię takich klimatów ani w wersji telewizyjnej, ani książkowej. Jestem fanką teraźniejszości i przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie oglądałam ani serialu, ani nie czytałam książki i nie mam na razie zamiaru tego zmieniać. Nie przemawia to do mnie :/
    Pozdrawiam serdecznie :)
    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nie jestem pewna czy by mi się spodobało... Może kiedyś, ale nie sądzę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ujęło mnie Twoje zdanie: "w sztuce kamuflażu uczuć i emocji osiągnęli doskonałość". Takich bohaterów z pewnością polubię. Z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, ponieważ bohaterowie świetnie sprawdzają się w swoich rolach. A poza tym moim zdaniem dużą sztuką jest taka budowa intrygi, by wszyscy jej uczestnicy stali się bohaterami tragicznymi.

      Usuń
  6. Słyszałam chyba o serialu, ale o książce nie. Wydaje się być godna zainteresowania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z reguły wolę współczesność, ale dla powyższej pozycji chyba zrobię wyjątek, gdyż kusi mnie niezmiernie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Najpierw pokochałam serial, potem pokochałam książkę. Teraz czekam na kolejny tom serii i drugi sezon serialu <3
    A przypadkiem imię Kili nie odmienia się?

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie przeczytam! O serialu wcześniej nie słyszałam, też nabrałam na niego chęci :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oglądałam kilka odcinków serialu, podobał mi się :) Chętnie sięgnę po powieść :D

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam takie historie, osadzone w dawnych czasach, więc wcześniej czy później, koniecznie muszę zdobyć ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń