piątek, 3 czerwca 2016

Miłość i kłamstwa

Cecelia Ahern podbiła serca czytelników powieścią „Love, Rosie”, w której ukazała skomplikowane losy dwójki przyjaciół mieszkających w Irlandii - Rosie Dunne i Alexa Stewarta. Ja na pierwsze spotkanie z irlandzką pisarką bestsellerów wybrałam „Miłość i kłamstwa”. 

Bohaterem powieści jest Fergus, który po śmierci ojca wraz z matką i rodzeństwem przeprowadza się ze Szkocji do Irlandii. I tu na jego drodze staje dwóch księży, którzy w znaczący sposób wpływają na jego przyszłość. Jeden pozornie nieznaczący epizod uruchamia spiralę zdarzeń wyznaczając azymut życia chłopaka. Drugą ważną postacią jest niemająca szczególnych marzeń Sabrina, której podstawowe życiowe cele – żona, matka, ratownik zostały osiągnięte. I choć jej egzystencja w głównej mierze koncentruje się na pracy i rodzinie, kobieta wydaje się być szczęśliwa. Fabuła książki została skierowana na dwa niezależne tory. Historia chłopaka przedstawiona jest w rozdziałach zatytułowanych „Grając w kulki”, zaś dziewczyny „Regulamin basenu”. Ale jaki zachodzi między nimi związek i dlaczego autorka postanowiła te epizody przedstawić razem, a jednak osobno dowiecie się podczas lektury powieści.

Niewątpliwie bohaterów książki łączą marmurki – szklane różnorodne kulki służące do gier i zabaw. Mnie przez pół książki owe przedmioty nurtowały, bo pierwszy raz spotkałam się z tym określeniem. Poprosiłam o pomoc wujka Google i kiedy prawda wyszła na jaw, okazało się, że marmurki nie tylko są mi dobrze znane, ale nawet byłam ich szczęśliwą posiadaczką. Wracając jednak do meritum - dla Fergusa były elementem dziecięcych zabaw i pozwoliły mu poznać smak zwycięstwa. Natomiast Sabrina wchodzi w posiadanie kolekcji kulek należącej do ojca i pewnie nie zwróciłaby na nie większej uwagi gdyby wiedziała o ich istnieniu, a tak ich tajemnicze pojawienie się wzbudza jej ciekawość. Oczywiście najprościej byłoby porozmawiać na ten temat z tatą, ale niestety ten dostał udaru i nie może udzielić odpowiedzi ma kluczowe pytania. Sabrina postanawia przeprowadzić małe śledztwo, ale czy gdyby wiedziała dokąd ją to zaprowadzi i jakie sekrety odkryje postąpiłaby tak samo?

W powieści „Miłość i kłamstwa” autorka kreśli równanie wielu zmiennych by w ciekawy sposób spleść losy postaci i zmusić je do określonych działań i zachowań. Dotyka delikatnej materii by pokazać, że czasem jedno wydarzenie, pozorna błahostka może odmienić życie człowieka. I choć wszyscy mamy świadomość iż przeszłość jest wyznacznikiem przyszłości, a bagaż doświadczeń pakuje się przez całe życie, to nie zawsze zdajemy sobie sprawę jak niewiele trzeba by wszystko potoczyło się inaczej.

„Miłość i kłamstwa” to wielowymiarowa opowieść o różnych odcieniach miłości. Zmuszająca do refleksji i uświadamiająca, że nie zawsze prawda jest czarno – biała, a każdy medal ma dwie strony. To także ciekawe studium natury i psychiki ludzkiej pokazujące, że fundamenty życia zaczynamy budować już w dzieciństwie, ale najmniejsza skaza czy pęknięcie w ich strukturze może spowodować, że nawet najpiękniejszy dom na nich wybudowany nie zapewni pełni bezpieczeństwa i stabilizacji. I choć na temat niektórych incydentów najwygodniej jest milczeć, czy wymazać je z pamięci, to trzeba mieć świadomość, że użycie przycisku „delete” nie usuwa i nie odmienia przeszłości. 

W moim odczuciu Cecelia Ahern w swojej najnowszej powieści chciała pokazać, że kłamstwa popełnione z miłości czy w dobrej wierze nie mają mniejszej mocy tylko dlatego, że są podszyte dobrymi intencjami. Brak szczerości może tak bardzo nakręcić spiralę fałszu, że człowiek nawet nie zauważy kiedy zatraci samego siebie. I choć nie ma w tym nic odkrywczego, pisarka w tak niesztampowy sposób kreuje losy postaci, że nie tylko zamierzony cel osiąga, ale również stwarza czytelnikom szansę na interesującą literacką przygodę.

Moje pierwsze spotkanie z piórem autorki muszę uznać za bardzo udane. Cecelia pokazała, że o uczuciach i ważnych sprawach można pisać w sposób niebanalny. Wystarczy pomysł, trochę fantazji, wiedzy i doświadczenia. Jeżeli lubicie nietuzinkowe historie, które pozwalają na więcej niż miły relaks po ciężkim dniu, to „Miłość i kłamstwa” są dla was. Polecam.

Cytat: "(...) wyrzucił z pamięci wspomnienia o nich, mimo że wcześniej przynosiły mu radość" 

Ze strony wydawnictwa

Zapomniane dzieciństwo. Odkryte na nowo życie.

A jeśli masz tylko jeden jedyny dzień, żeby dowiedzieć się, kim naprawdę jesteś?

Kiedy Sabrina Boggs przypadkiem natrafia na tajemniczą kolekcję, która znajdowała się w posiadaniu jej ojca, odkrywa prawdę tam, gdzie nigdy nie podejrzewała istnienia kłamstwa. Człowiek, przy którym spędziła całe dzieciństwo, nagle staje się kimś zupełnie obcym.

Niespodziewany przełom w monotonnym, rutynowym rozkładzie dnia pozostawia jej tylko jeden dzień na poznanie sekretów mężczyzny, którego rzekomo tak dobrze znała. Dzień, który wydobywa na światło dzienne wspomnienia, historie i ludzi, o istnieniu których nie miała dotąd pojęcia. Dzień, który na zawsze zmieni ją i wszystkich wokół niej.

„Miłość i kłamstwa” to zachęcająca do rozmyślań powieść o tym, w jaki sposób pozornie najzwyklejsze decyzje, które podejmujemy, mogą wywierać nadzwyczaj ważki wpływ na całe nasze życie. I jak czasami wystarczy strumień światła, skierowany na kogoś innego, żebyś w pełni mógł poznać samego siebie.
 
Tytuł: Miłość i kłamstwa
Autor  Cecelia Ahern
Wydawnictwo: AKURAT
Liczba stron: 416
Data wydania: 2016-05-18
Za książkę dziękuję Wydawnictwu AKURAT

8 komentarzy:

  1. Bardzo lubię książki Cecelii Ahern. Mają w sobie mnóstwo ciepła. Ta już czeka na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam chyba dwie książki autorki, jedna była ok, druga mi się nie podobała :) Ale mam ochotę jeszcze spróbować. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jejku, bardzo ciągnie mnie do tej książki! Kocham tę autorkę, pisze ciepłe książki w tak piękny sposób... Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nieco mnie uspokoiłaś. Czekam na tę książkę, a ostatnio czytałam na jej temat niezbyt pochlebną opinię i już się martwiłam, że z twórczością pani Ahern dzieje się coś nie tak. Teraz jednak widzę, że recenzje są różne, bo przecież każdy z nas ma inny gust. Może powieść i mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tyle ile czytelników, tyle odczuć. Mam nadzieję, że Tobie książka przypadnie do gustu

      Usuń
  5. Książka już czeka na mojej półce. Będę ją niebawem czytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zastanowię się jeszcze nad tą pozycją, a na razie mam co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. ,,Love, Rosie" uwielbiam, więc na pewno sięgnę też po ,,Miłość i kłamstwa".

    OdpowiedzUsuń